EDiLiC Catalunya és una de les Comissions locals de l’Associació International Éducation et Diversité Linguistique et Culturelle, la qual té com a objectiu promoure l’educació plurilingüe a través de la recerca, la innovació i la creació i implementació de propostes didàctiques basades en els enfocaments plurals:
- L’enfocament intercultural. Defensa que l’educació ha de reconèixer que el bagatge de l’alumnat és lingüísticament i culturalment divers i, per tant, cal tenir-lo en compte per garantir que tothom té igualtat d’oportunitats per aprendre. És a dir, ensenyar llengua implica també dissenyar activitats que permetin prendre consciència de la diversitat de cultures del món i valorar tant la pròpia cultura com la dels altres.
- La intercomprensió entre llengües de la mateixa família lingüística. Sorgeix a finals dels anys noranta del segle xx en el marc dels projectes europeus EuRom4, Galatea, Galanet i EuroComRom i parteix de la premissa que a través de propostes didàctiques que incloguin textos, sobretot escrits, en vàries llengües de la mateixa família lingüística s’ajuda l’alumnat a posar en joc les seves habilitats de comprensió, les quals contribuiran al desenvolupament de les seves habilitats de producció.
- El despertar a les llengües. Sorgeix a finals dels anys noranta del segle xx arran de la participació d’universitats europees en un projecte comú anomenat primer Éveil aux Langues (EVLANG, el despertar a les llengües) i després Janua Linguarum Reserata (la porta oberta de les llengües). S’inspira en el moviment Language Awareness (consciència lingüística) que havia ressorgit una dècada abans al Regne Unit i defensa que l’observació de les llengües promou la reflexió lingüística i afavoreix l’adquisició de la competència metalingüística de l’alumnat. Parteix de la premissa que quan es té una visió àmplia sobre la diversitat lingüística es desenvolupen actituds positives cap a les llengües i el seu aprenentatge; aquest fet que permet desenvolupar les habilitats d’aprenentatge necessàries per millorar les aptituds lingüístiques tant en la pròpia llengua com en les llengües que s’aprenen. EDiLiC neix de la mà de les persones que van participar en el projecte europeu que dona nom a aquest enfocament.
- La didàctica integrada. És l’únic enfocament plural que té com a objectiu l’aprenentatge de llengües. Parteix de dues premisses clau. D’una banda defensa que les llengües a l’escola no es poden ensenyar de manera aïllada i, per tant, cal coordinar i seqüenciar com els aprenentatges lingüístics es desenvolupen en cadascuna de les llengües objectes d’estudi i com es tenen en compte els principis que sustenten els altres tres enfocaments plurals. D’altra banda, reivindica el fet que l’aprenentatge de llengües no es pot deslligar de l’aprenentatge de continguts no lingüístics. La didàctica integrada no és un projecte d’aula, sinó que és un projecte de centre i, per tant, l’adopció d’aquest enfocament s’ha de fer palès en el Projecte Lingüístic de Centre.